Varumärkesidentitet

Här får du ta del av vår varumärkesidentitet för platsvarumärket FBG, med hjälp av den grafiska profilen vill vi säkerställa att allt grafiskt material som tas fram blir enhetligt. För frågor om innehållet är ni välkomna att kontakta oss.

Vår logotyp

Riktlinjer

Platsens logotyp är förkortningen FBG. Kort. Koncist. Enkelt. Funkar både som effektiv avsändare och som praktisk hashtag. #FBG

Vår huvudlogotyp ligger på en varmgul platta och det är denna variant som vi använder oss av i första hand. Den placeras alltid i det ”hörn” där den passar bäst in i bilden eller på dokumentet, se exempel nedan.

DFAB logotyp. 
DFAB logotyp.

Loggan med FBG i nederkant placerar vi alltid utfallande i ovankant.

Loggan med FBG i ovankant placerar vi alltid utfallande i nederkant.

I vissa fall passar det kanske bättre att använda loggan utan platta.

Möjliga placeringar

Våra färger

Riktlinjer

I Falkenberg har vi en stark koppling till den gula färgen, som är vår signaturfärg. Solsemester, shoppingäventyr och elitfotboll har hjälpt oss sätta Falkenberg på kartan. När vi kommunicerar försöker vi i första hand hålla oss till vår varmgula färg. I andra sammanhang används våra komplementfärger som t.ex. bakgrundsfärg. Använd turkos bakgrund med svart text och mörk turkos bakgrund med vit text. Använd inte dessa färger ihop som bakgrund och text.

Signaturfärg

Varmgul
C0 M18 Y100 K0
Pantone 7406

Komplementfärger

Turkos
C83 M0 Y44 K0
Pantone 326
Mörk turkos
C98 M0 Y48 K35
Pantone 7718

Våra typsnitt

Riktlinjer

Proxima Nova och Baskerville är de typsnitt som vi använder i den officiellamarknadsföringen av FBG som plats. I våra digitala kanaler använder vi ävenLibre Baskerville. Proxima Nova är vårt primära rubriktypsnitt och Baskerville används till brödtext.

I vår officiella kommunikation har vi valt att skriva Falkenbergs rubriker i versaler för att skapa en tydlig igenkänning. Läsbarhet och tydlighet är ledstjärnor, men glöm inte att jobba med dynamik och utseendet.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X YZ Å Ä Ö

Rubriktypsnitt Proxima Nova Black - Alltid i versaler

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Åå Ää Öö

Mellanrubriker Proxima Nova Bold

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Åå Ää Öö

Ingresser Proxima Nova Regular

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Åå Ää Öö

Brödtext Baskerville

Bilder

FBG Bildbank

Här finns en bildbank som du är välkommen att använda dig av så länge ditt syfte är att marknadsföra Falkenberg. Ange alltid Foto: Destination Falkenberg

Texter

Riktlinjer

Använd gärna Falkenbergs röst i dina texter om platsen. Här hittar du vår tonalitet, vad du kan tänka på när du skriver om Falkenberg. Här hittar du också några texter som du gärna får använda. Låna texten i sin helhet eller låt dig inspireras när du skriver eget material.

Tonalitet

När vi pratar uppfattas vi som trevliga och okonstlade. Vi vågar skoja och tar inte livet på så stort allvar att det inte ryms. Hos oss får livet ta den plats det behöver.Falkenberg rymmer alla och vi pratar på ett sätt som gör att alla förstår. Men inte så trist så att ingen orkar lyssna. Här finns utrymme att forma tid, liv och rum. På vår plats ska det vara lätt att känna sig fri att tycka, tänka och göra det man vill.Man ska inte känna att jante kväver ofödda idéer. Utan tvärt om – på vår plats får idéer näring av andras framgång och tillsammans växer idéer och människor sig starkare. Det ska våra texter förmedla.

Vårt språk är öppet och inbjudande men texterna får gärna låta läsaren tänka till en gång, inte för att förstå utan för att det finns mer att uppfatta och utforska, om man är öppen och vill. Precis som Falkenberg. Tänk om vårt språk kan öppna sinnen och bidra till nyfikenhet. För det krävs mod av den som skriver och tillit till läsaren. Hjälp vår fina plats att bli levande genom vårt sätt att uttrycka oss.Våra texter hjälper läsaren framåt genom vår plats med intressanta formuleringar som vindlar sig fram som vinden genom bokskogar, eller köpsugna kunder i ettvaruhus i skogen, fram över öppna betesmarker med havet och horisonten i sikte.I Falkenberg är inget omöjligt eller snarare är allt möjligt. Vi lever på vårt eget sätt och vår plats är en livsstil. Det ska vi berätta om för resten av världen.På vårt eget sätt.

Hav / Kust / Strand

I Falkenberg lever du sida vid sida med havet. Januari eller juli spelar ingen roll. Havet fascinerar alltid. Stanna till för ett uppfriskande dopp på väg hem från jobbet den där första sommardagen. Ta en promenad längs skummande vågor en blåsig höstdag. Föredrar du ett fartfyllt äventyr på kitebrädan eller totalt lugn i solstolen? Du behöver inte välja. Livet vid havet bjuder på storslagna upplevelser året om.

Natur

Lämna trängsel och stress bakom dig och ge dig ut i naturen, känn friheten och få ro i kroppen. I Falkenberg finns en sandig kuststräcka med salta vindar och doften av tång. Men också djupa och trolska skogar som ruvar på hemligheter. Oavsett om du vill promenera längs en brusande fors, pröva fiskelyckan, cykla utmed havet eller bara ha picknick i en skogsglänta så står Falkenbergs fantastiska natur öppen för dig.

Mat

Falkenberg finns naturens skafferi – i havet, på de böljande fälten och i de stora skogarna. Här finns matentreprenörer som testar gränser och inspirerar till att upptäcka nya smaker på oväntade platser. I Falkenberg får maten ta plats och här finns utrymme för dig att utmana dina smaklökar.

Närhet

I Falkenberg är livet nära. Säg hej till fem minuter till skolan eller fem minuter till tåget som tar dig hundra mil genom Europa. Säg hej då till långa köer till barnens fritidsaktiviteter eller timmar med kollektivtrafik till naturen. I Falkenberg är livet lite enklare och du får mer tid till det som finns bortom måsten.

Co-branding

Din del av FBG "Co-branding"

Vi är många som kan marknadsföra Falkenberg. Därför har vi försökt att skapagoda förutsättningar för dig som tillsammans med oss vill använda dig av FBG.

Platsens logga står sällan ensam. Alla som vill kan använda loggan i sin egen kommunikation och marknadsföring. Det hoppas vi att många av er vill göra. Genom en gemensam visuell avsändare kan vi på ett smart sätt visa upp det variationsrikautbud och erbjudande som vi har här i Falkenberg. Vi hoppas att du får inspiration att lyfta FBG på ditt eget sätt och i ditt eget sammanhang. Här är en rad exempel på hur andra Falkenbergsaktörer har marknadsfört sig själva. Och Falkenberg. Samtidigt.

1
Skrea Camping och Ugglarps Camping har egna grafiska profiler menanvänder sig av platsvarumärkets logotyp med gul bakgrundsplatta.
2
Här co-brandar Svensk Fastighetsförmedling med platsvarumärket för atthitta objekt att sälja.
3
Bacchus säljkatalog använder platsvarumärkets beståndsdelar som färger,bilder och värdeord i beskrivning av Falkenberg.
4
Falkenberg Golf Academy har en egen grafisk profil och använder sig avplatsvarumärkets logotyp med bakgrundsplattan i vitt enligt den egna profilen.

Ja tack

Våra enkla rekommendationer för att använda FBG i din marknadsföring är:
• Använd gärna FBG-loggan på den gula bakgrundsplattan. På så vis skapar vi en bra igenkänning
• Om plattan inte funkar alls, använd bara FBG i svart eller vitt

Nej tack

Vi vill att Falkenbergs varumärke ska kunna användas fritt för tolkning. Men det finns ett antal olika situationer och sammanhang där Falkenbergs logga och marknadsföringsmaterial inte får användas. Dessa sammanhang omfattar bland annat:
• Förtal, personliga angrepp eller förolämpningar
• Hets mot folkgrupp, sexistiska eller andra trakasserier
• Våldsskildringar eller pornografi
• Uppmaning till brott
• Svordomar eller obscena ord
• Olovlig användning av upphovsrättsligt skyddat material
Om du ser att Falkenbergs logga, bilder och visuella byggstenar används på ett sätt som du anser strider mot god ton är vi tacksamma om du hör av dig till Destination Falkenberg på fbg@falkenberg.se

Platsvarumärket

Platsvarumärket Falkenberg

Varför behöver vi i Falkenberg ett uttalat och definierat platsvarumärke? Jo, platsvarumärket har hjälpt oss att sätta alla våra styrkor på pränt. Platsvarumärket är ett ramverk som ska stärka vår konkurrens- och attraktionskraft så att fler väljer att bo här, besöka oss och driva sina företag här. En attraktiv plats skapar bättre förutsättningar för tillväxt och en fortsatt fungerande välfärd, god livskvalitet och bra samhällsservice. Vi vill även locka nya talanger som är med och bidrar till en ännu mer spännande och kreativ livsplats.

Vår ambition är att du som invånare ska känna dig stolt över Falkenberg och det som erbjuds här. Om du trivs och mår bra i Falkenberg så är vårt varumärke starkt, vilket bidrar till vår attraktionskraft. Platsvarumärket Falkenberg ska:

Check Icon - Startup X Webflow Template
Skapa stolthet kring det vi har och det vi är
Check Icon - Startup X Webflow Template
Förtydliga, ena och stärka Falkenbergs profil
Check Icon - Startup X Webflow Template
Utgöra ett ramverk och stöd för fortsatt utveckling och marknadsföring av Falkenberg som plats
Check Icon - Startup X Webflow Template
Bidra till Falkenbergs attraktionskraft och tillväxt

FBG är mer än marknadsföring

Platsens varumärke är mer än marknadsföring, mer än en ny logga eller ny visuell identitet. För oss som bor och verkar i Falkenberg är platsvarumärket också ett ramverk för platsens utveckling.

Platsvarumärket kommer att vara en guide för oss när vi utvecklar nya idéer och koncept som gör vår plats ännu bättre. Vi kan till exempel använda ramverket för FBG när vi jobbar med den fysiska planeringen, när vi tänker färg, form och funktionalitet eller utvecklar nya produkter och tjänster. Den fortsatta utvecklingen och marknadsföringen av vår plats ska alltid återspegla vår valda position och vårt varumärkeserbjudande.

Vi i Falkenberg har utgått från en utvecklingsmodell som omfattar tre olika typer av fokus för en attraktiv plats; place branding, place development och place management. Place management innebär ledning och samordning, vilket är en grundläggande framgångsfaktor för ett väl fungerande platsvarumärke. I Falkenbergs fall ligger ansvaret för ledning och samordning på Falkenbergs kommunkoncern. Bolaget Destination Falkenberg ansvarar för den officiella marknadsföringen av Falkenberg som plats.

Tillsammans är vi FBG

Platsvarumärket ger oss möjlighet att särskilja platsen Falkenberg från Falkenbergs kommun som organisation. Kommunen är bara en av alla aktörer som verkar på platsen. Kommunens vapensköld är även fortsättningsvis symbolen för den verksamhet som kommunen ansvarar för, tex våra skolor, vår omsorg och den övriga samhällsplaneringen. Platsvarumärket fokuserar istället på det som finns på den geografiska platsen Falkenberg. Vi är många som utgör och bidrar till bilden avFalkenberg och vi har alla olika roller och förväntningar på Falkenberg som plats. I Falkenberg ser vi följande intressenter och ambassadörer.

Check Icon - Startup X Webflow Template
Falkenbergare (invånare, utflyttade och övriga med ett hjärta för Falkenberg)
Check Icon - Startup X Webflow Template
Näringsliv
Check Icon - Startup X Webflow Template
Besökare
Check Icon - Startup X Webflow Template
Föreningsliv
Check Icon - Startup X Webflow Template
Offentlig verksamhet och samhällsaktörer

Ramverket

Här är en enkel sammanfattning av ramverket för platsvarumärket FBG.

FBGs position

Falkenberg är inte bara en plats. Det är en livsstil.

FBGs erbjudande

Vi har mycket att vara stolta över i Falkenberg. Vi har tydliga styrkor och naturliga förutsättningar som gör att vår plats upplevs som attraktiv för många. Läget, naturen, mathantverket, upplevelserna, människorna. I Falkenberg finns det stora i det lilla.Falkenberg är prisvärt. Här kan du skapa ett vardagsnära och enkelt liv med guldkant. Både som invånare och besökare.

FBGs identitet

Det finns en stolthet och envishet som präglar Falkenberg som plats. Här gör vi saker på vårt eget sätt. Vi går vår egen väg. Vår identitet är stark. I Falkenberg finns också insikt och självdistans. Vi är medvetna om våra svagheter och utmaningar.Det finns mycket att utveckla och förbättra i Falkenberg. Vår plats är en plats med potential. Vi ser oss själva som uppstickare jämfört med andra

FBGs värdeord

För att sammanfatta känslan av Falkenberg har vi valt ett antal varumärkesvärden som är talande för vår plats. De utgör platsens DNA och summerar vad Falkenbergstår för. Orden fungerar som ledstjärnor när vi utvecklar och vårdar vårt varumärke. Våra varumärkesvärden definierar vårt form- och bildspråk och hjälper oss när vi berättar om vår plats.

Modigt
I Falkenberg går vi vår egen väg. FBG är innovativt. Vi vågar testa. Vi utmanar ochtar ställning. Uppriktigt. Framåt. Passionerat. Proaktivt.
Outforskat
Falkenberg är inte färdigt. FBG är nybyggaranda. Okänt. Nytt. Äventyrligt. Spänning. Utveckling. Frihet.
Lekfullt
I Falkenberg finns skaparkraft. FBG är intresserat och nyfiket. Spontant. Med självdistans och glimten i ögat
Äkta
I Falkenberg kan du vara dig själv. FBG är på riktigt. Naturligt med känsla. Okonstlat. Ärligt.
Enkelt
Livet i Falkenberg ska kännas enkelt, inte krångligt och svårt. Tydligt. Prestigelöst. Avslappnat
Familjärt
I Falkenberg är alla välkomna. FBG är inkluderande, vardagsnära, gästvänligt, tryggt.
Close Cookie Preference Manager
Inställningar för cookies
Genom att klicka på "Acceptera cookies" samtycker du till att cookies lagras på din enhet för att förbättra webbplatsnavigering, analysera webbplatsanvändning och hjälpa till med vår marknadsföring. Se vår personuppgiftspolicy.
Endast nödvändiga (alltid aktiv)
Cookies som krävs för att möjliggöra grundläggande webbplatsfunktionalitet.
Made by Flinch 77
Oops! Something went wrong while submitting the form.