Destination Falkenberg har under lång tid haft en medveten strategi att marknadsföra mat som en reseanledning. Till stor del gör vi detta genomparaplyvarumärket Falkenbergs Skafferi, ett företagskluster med över 60 engagerade mataktörer med allt från råvaruproduktion till restauratörer. En samling människor som brinner för bra och god mat, och som alla vill vara med och utveckla matdestinationen Falkenberg och den halländska matkulturen tillsammans.
Marknadsaktiviteter
Vi har på olika sätt varit drivande i Falkenbergs Skafferis medverkan på olika mässor. 2014 representerade vi Halland under ”Bocuse d´Or”(kock-VM) i Stockholm i samarbete med Region Halland och har med liknande upplägg medverkat på ”Passion för mat” i Göteborg 2018 och 2019. Den goda maten i Falkenberg har också fått medial synlighet i tv-produktioner som t.ex. Go kväll och Nordic Cookery.
Falkenbergs Matdagar – en braksuccé
För många har nog våra matsatsningar mest kommit att förknippas med eventet Falkenbergs Matdagar som genomfördes första gången 2016. Evenemanget blev möjligt genom ett generöst bidrag från Falkenbergs Sparbanks Framtidsbanken och genom Lokalt ledd utveckling i Halland. Evenemanget hade tre tydliga spår:
Med undantag från 2020 har eventet genomförts årligen men har tagit sig lite olika uttryck. Dessa tre spår kan fortfarande skönjas i vårt arbete med klustret. På senare tid har Falkenbergs Matdagar tagit formen av en ”Local Street Market” och är fortfarande oerhört populärt med ca 25 000 besökare på två dagar. Vi samordna och marknadsför Falkenbergs Matdagar Roadtrip som en smakfull tur att göra under påsken, där ett 30-tal mataktörer håller öppet hus på deras egna besöksmål. Vi anordnar även nätverksträffar i olika former.
Marknadsföring
Destination Falkenberg äger varumärket, administrerar och marknadsför både Falkenbergs Skafferi och Falkenbergs Matdagar. Vi har tagit fram logga, grafisk profil, hemsidor, nyhetsbrev och sociala kanaler. Läs gärna mer på:
Falkenberg – värt en resa
Man utvecklar inte en destination på egen hand. För att lyckas måste man arbeta tillsammans. Som ett kvitto på detta tillsammans-arbete vann Falkenberg som första, och i dagsläget enda, destination priset ”Årets värt en resa” av den prestigefyllda restaurangguiden White Guide.
Idag är många människor beredda på att resa för att njuta av god mat och vår målsättning är att marknadsföra vårt utbud och att skapa reseanledningar som förlänger säsongen. Vi ser också att mat & dryck är en allt viktigare del av upplevelsen när man besöker en plats och destinationer har mycket att vinna på ett starkt matutbud som ligger i framkant.