Förra året togs det fram en ny sponsringsstrategi för Falkenberg. Sponsringens primära uppgift är att bidra till att stärka varumärket Falkenberg. Det ska bidra till fler attraktiva reseanledningar utanför högsäsong och att fler ska vilja och faktiskt besöka Falkenberg.
– Vi har valt att kalla det evenemangsbidrag eftersom det blir tydligare vad det handlar om, att skapa evenemang. Däremot är det inte ett klassiskt bidrag utan för oss är det ett åtagande med motkrav, säger Fredrik Janson, VD Destination Falkenberg.
Fram till den 5 november kan lokala föreningar inom idrott, kultur, nöje, mat och natur som vill arrangera evenemang nu ansöka om bidraget. Det har tagits fram ett nytt ansökningsförfarande i år som sker via ett formulär.
– Vi vill göra det lätt för föreningarna att göra rätt och hoppas på många ansökningar inför 2025, säger Fredrik Janson.
Det finns en rad grundkriterier och krav som evenemanget behöver uppfylla. Destination Falkenbergs sponsringsråd kommer gå igenom, bedöma och besluta om vilka föreningar som får medel och kommer meddela detta senast den 4 december.